17:00-19:30
Wykład, David Sypniewski
Nowohuckie Centrum Kultury, aleja Jana Pawła II 232, sala kameralna 203, budynek A, poziom +1
Czy sztuczna inteligencja (po angielsku Artificial Intelligence, w skrócie AI) może być twórcza? A jeśli tak, to na jakich zasadach? Czy nowe narzędzia rozszerzają nasz potencjał twórczy? Czy raczej są dla niego zagrożeniem? W czasie wykładu przyjrzymy się relacji między ludzką kreatywnością a generatywnymi narzędziami AI. Opowiem o intuicji, doświadczeniu i wiedzy technicznej, jako trzech kluczowych zasobach potrzebnych do sensownego „hackowania” sztucznej inteligencji. Pokażę jak różne mogą być strategie pracy z AI, na przykładzie konkretnych projektów artystycznych: od eksplorowania możliwości sieci neuronowych po świadome wykorzystywanie ich błędów. Wesprzemy się teoriami badaczek kreatywności – Margaret Boden i Ewy Klekot – które pomogą nam objąć nowe wyzwania stworzone przez sztuczną inteligencję. Podpatrzymy też sposób pracy rapera Lupe Fiasco, który zainspiruje nas do własnych poszukiwań. Wspólnie zastanowimy się też, dlaczego warto myśleć o sztucznej inteligencji raczej jako o zaawansowanym narzędziu niż współautorze i jak twórcy i twórczynie mogą używać technologii, nie tracąc z oczu sensu i znaczenia własnych działań. Wykład i dyskusja przeznaczone są nie tylko dla artystów i artystek ale dla wszystkich osób zajmujących się szeroko pojętymi działaniami kulturalnymi i twórczymi. Nie są wymagane żadne kompetencje techniczne, ani artystyczne.
Treści poruszane podczas wykładu mogą obejmować trudne tematy, w tym kwestie tak złożone i budzące emocje jak katastrofa klimatyczna.
- Informacje o sensoryczności
Podczas prezentacji głównym elementem wizualnym będzie światło ekranu, na którym wyświetlane będą treści.
Wykład wpisuje się w ścieżkę „kompetencje i adaptacje", koncentrując się na kluczowych przyszłych trendach w animacji kultury, takich jak poszukiwanie autentyczności i mierzenie się z nadprodukcją treści, oferując uczestnikom i uczestniczkom narzędzia do zrozumienia zmieniającego się krajobrazu twórczego i kreatywnego, w którym technologie zaczęły odgrywać ważną / nową rolę.