10:00-13:00
Warsztat, Wioletta Szuba,
Siedziba Główna Ośrodka Kultury Norwida, osiedle Górali 5, Sala kawiarniana
Drao (język starogrecki) znaczy: działam. Od niego pochodzi słowo „drama”, która jako metoda edukacyjna polega na działaniu: na ćwiczeniu różnych sytuacji życiowych, próbowaniu strategii komunikacji, sprawdzaniu swoich reakcji i mechanizmów działania w zetknięciu z jakimś problemem czy w relacji z inną osobą. To narzędzie do pracy z grupami dosłownie w każdym temacie.
Brzmi poważnie? Jeśli tak, to wiedz, że drama to także spontaniczność, twórczość i zabawa, improwizacja, bycie w roli i działanie w fikcji, co sprawia, że w bezpiecznych warunkach można sprawdzać, próbować, ćwiczyć i … trenować życie. Po co? Zabawa i działanie w dramie są trampoliną do refleksji. A od refleksji zaczyna się zmiana.
Celem tego warsztatu jest wyposażenie Cię w podstawowe techniki dramowe.
Jeśli jesteś edukatorem lub edukatorką, trenerem lub trenerką, animatorem lub animatorką, osobą pracującą z grupami, możesz wykorzystać to narzędzie podczas swoich warsztatów:
- poprzez bycie w rolach i próbowanie różnych strategii działania w interakcji z innymi drama zwiększa rozumienie siebie, innych oraz złożoności sytuacji społecznych, ułatwia wyrażanie emocji, wzmacnia empatię, pogłębia refleksję;
- poprzez zaangażowanie emocjonalne i identyfikację z rolą ułatwia przyswajanie wiedzy, rozwija umiejętności społeczne oraz umiejętność rozwiązywania problemów;
- stymuluje twórcze myślenie, wyzwala ekspresję, pozwala eksperymentować i wychodzić poza utarte schematy.
Podczas warsztatu omówione zostaną techniki dramowe, między innymi: fotografia, stopklatka, maszyna, karta roli. Warsztat ma charakter ruchowy i ćwiczeniowy, zabierz zatem ze sobą wygodne obuwie i ubranie. Jeśli lubisz notować, weź zeszyt.
Warsztat dramy stosowanej ma charakter edukacyjny, skierowany jest na uczenie się technik dramowych. Drama jest działaniem, uruchamianiem ciała, myśli, emocji, a uczenie się metody ma charakter doświadczeniowy. Wykorzystane techniki mają charakter wglądowy, ale nie są procesem terapeutycznym.
- Informacje o sensoryczności
Podczas warsztatu uczestnicy i uczestniczki zostaną zaproszeni i zaproszone do poruszania się. Dynamika warsztatu będzie naprzemienna: ruch (ćwiczenia improwizowane, drama) i omówienia na siedząco.
Warsztat wpisuje się w ścieżkę programową „Centrum i peryferia", ponieważ drama jako metoda edukacyjna wykracza poza „mainstream" (z angielskiego „główny nurt”), oferując aktywne i improwizacyjne doświadczenie. Dzięki wcielaniu się w role i eksplorowaniu fikcyjnych sytuacji, uczestnicy i uczestniczki mogą dotykać marginalizowanych perspektyw i przełamywać utarte schematy myślowe, co jest kluczowe dla osób pragnących zmieniać rzeczywistość poprzez wzmocnienie empatii, umiejętności społecznych oraz innowacyjnego rozwiązywania problemów.