10:00-13:00
Warsztat spekulatywno-rysunkowy (grupa 1), Maja Starakiewicz, Agnieszka Zgud
Siedziba Główna Ośrodka Kultury Norwida, osiedle Górali 5, Sala sceniczna
W świecie wypełnionym science fiction (z angielskiego fantastyka naukowa) o dystopijnym charakterze wciąż brakuje narracji, które otwierają i inspirują do myślenia o możliwych, lepszych przyszłościach, z uwzględnieniem dobra całych ekosystemów i zamieszkujących je istot.
Nie chcemy pozostać bezczynne wobec tego kryzysu wyobraźni. Zależy nam na wspólnych próbach przełamywania go. Potrzebujemy nowych opowieści, które w przekonujący i atrakcyjny sposób przedstawią tak zwaną „zmianę paradygmatu”. Równocześnie chcemy nawiązać dialog ze współczesną kulturą, której najbardziej znaczące i rezonujące wytwory są oparte na udanym, bo przekonującym i immersyjnym światotwórstwie, a budowanie uniwersów staje się specjalizacją samą w sobie. Obcowanie z grami wideo, filmami czy literaturą to w dużej mierze zanurzanie się w ulubione światy.
Spotkanie obejmie dwa krótkie wstępy teoretyczne (do projektowania spekulatywnego i światotwórstwa) w formie prezentacji. Następnie przejdziemy do części praktycznej, podczas której wykorzystamy przygotowany przez nas zestaw narzędzi spekulatywnych. Osoby uczestniczące wspólnie spróbują stworzyć złożone wizje dobrych (choć nie utopijnych) przyszłości, które wyrażą w medium rysunku.
Nie jest wymagane żadne doświadczenie, umiejętności rysunkowe czy artystyczne.
- Informacje o sensoryczności
Podczas prezentacji głównym elementem wizualnym będzie światło ekranu, na którym wyświetlane będą treści.
Warsztat wpisuje się w ścieżkę „Kompetencje i adaptacje", rozwija kluczową umiejętność rozpoznawania przyszłych możliwości i wyzwań oraz dostosowywania się do nich poprzez projektowanie spekulatywne.
Projektowanie spekulatywne to taki sposób projektowania, w którym zamiast wymyślać konkretne rozwiązania na teraz, zastanawiamy się, jak mógłby wyglądać świat w przyszłości i co by wtedy było ważne. Odbywa się przez zadawanie pytań np. „a co by było, gdyby?" i „ dla kogo to by było?".